Жорий йилнинг 29 февраль куни "Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Бола ҳуқуқлари бўйича вакили (Болалар омбудсмани) тўғрисида"ги қонун қабул қилинди.
Қонун билан болалар ҳуқуқини ҳимоя қилиш борасидаги вазифалар нималардан иборат? Янги парламент болалар ҳуқуқларини таъминлашда қандай янгиликлар қилиши мумкин? Шу каби масалалар хусусида Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Бола ҳуқуқлари бўйича вакили (Болалар омбудсмани) Сурайё РАҲМОНОВА билан суҳбатлашдик.
– Аввало айтадиган бўлсак, Асосий қонунимизда боланингжисмоний, ақлий ва маънавий жиҳатдан тўлақонли ривожланиши учун энг яхши шарт-шароитларни яратиш бўйича кафолатлар кучайтирилди, бу борада давлатнинг ижтимоий мажбуриятлари кенгайтирилди, – дейди С.Раҳмонова. – Шунингдек, ота-оналарнинг фарзандлари олдидаги мажбурияти алоҳида кўрсатилиб, давлат ва жамият ота-она васийлигидан маҳрум бўлган ва етим болаларга ғамхўрликни ўз зиммасига олиши қайд этилди. Оналик ва болалик давлат муҳофазасида экани қатъий мустаҳкамланди.
Хусусан, конституциявий янги ёндашув натижасида сўнгги йиллар давомида давлатимизда бола ҳуқуқлари ишончли ҳимояланмоқда. Соҳада янги ёндашув ва услублар жорий этилди. Бола ҳуқуқлари ва қонуний манфаатларини таъминлашга оид махсус қонунчилик базаси яратилиб, уни ижро этиш юзасидан самарали ҳуқуқий механизм йўлга қўйилди.
Жумладан, неонатал ўлим кўрсаткичлари сезиларли пасайгани, мактабгача таълим қамрови 76 фоизгача ошгани, бунга қарийб 2 миллион бола қамраб олингани, энг муҳими эса давлатимизда болалар меҳнатига батамом барҳам берилгани каби ютуқларни таъкидлаш жоиз. Бу натижалар нафақат миллий даражада, балки жаҳон миқёсида ҳам кенг эътироф этилмоқда.
Хусусан, Болалар фаровонлиги бўйича Глобал индексда Ўзбекистон 2017 йилда 78-ўринни эгаллаган бўлса, 2021 йилда 16 позиция юқорига кўтарилган. Бу ҳам, албатта, соҳада қилинаётган ишларнинг амалий натижасидир.
– Янги парламент болалар ҳуқуқини таъминлаш борасида янгиликлар олиб келиши мумкинми?
– Бугунги кунда миллий қонунчилигимизда бола ҳуқуқлари билан боғлиқ 40 дан ортиқ қонун ҳужжатлари, 500 дан ортиқ қонуности ҳужжатлари мавжуд. Янги парламент ҳам мазкур ижобий қонунчилик тажрибасини фаол давом эттиришига ишончимиз комил.
Зеро, бола манфаатларини ҳимоя қилиш ҳозирда давлат сиёсатининг энг устувор вазифаларидан бири деб белгиланган экан, мазкур қатъий курс давлат ҳокимиятининг барча бўғинлари томонидан фаол олиб борилади. Бунда парламент ҳам, ижро ҳокимияти ҳам, суд ҳокимияти ҳам ўз функцияси доирасида муҳим вазифаларни амалга оширади.
Шу билан бирга, бугунги кунда бола ҳуқуқларини ҳимоя қилишга оид давлат сиёсати соҳада яна кўплаб муҳим ва долзарб масалаларни ҳал этишни тақозо этмоқда. Шубҳасиз, янги чақириқдаги парламент ҳам қонун ижодкорлиги жараёнида айнан ана шу масалалар ечими устида ишлайди.
– Жорий йил "Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Бола ҳуқуқлари бўйича вакили (Болалар омбудсмани) тўғрисида"ги қонун қабул қилинди. Қонун доирасида Болалар омбудсманининг ваколатлари қандай мустаҳкамланди?
– Болалар омбудсманининг институционал ислоҳ этилиши, парламентнинг мустақил сиёсий институти сифатида мақоми мустаҳкамланиши муҳим принципиал аҳамиятга эга.
Албатта, Болалар омбудсманининг бирламчи вазифаси – бола манфаатларига оид қонунчилик ижроси устидан самарали мониторинг – парламент назоратини олиб боришдир.
Асосий мақсад – мансабдор шахслар, ташкилот ва муассасалар томонидан болалар манфаатларига зид ҳаракатларга йўл қўймасликни таъминлашдир.
Шу функцияни самарали амалга ошириш доирасида қонун билан Болалар омбудсманининг асосий вазифалари белгиланди.
Бунда бола ҳуқуқларига оид давлат сиёсатини амалга ошириш ҳамда БМТ Бола ҳуқуқлари тўғрисидаги конвенциясини бажаришда иштирок этиш, бола ҳуқуқлари бузилиши тўғрисидаги мурожаатларни кўриб чиқиш орқали боланинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш кафолатларини таъминлаш, ҳимоялаш каби вазифалар белгиланган.
Ҳозирда ваколатларимиз доирасида кўплаб масалалар ечимига қаратилган фаолият олиб бормоқдамиз.
Аввало, кун тартибимиздаги асосий масала – болага нисбатан бўлаётган нафақат жисмоний, руҳий, жинсий зўравонлик, балки ғамхўрлик кўрсатмаслик (яъни, боланинг жисмоний, моддий, психологик, ижтимоий ва бошқа эҳтиёжларини қондирмаслик) каби шакллардан ҳимоялашга алоҳида эътибор қаратилаяпти.
Бунда нафақат боланинг яқинлари, балки таълим-тарбия муассасалари масъуллари томонидан ҳам унга нисбатан турли шаклдаги тазйиқ ва зўравонлик ҳолатларига барҳам беришга эришиш мақсад қилинган.
Фаолиятимизнинг таянч йўналишларидан яна бири, бу – бола ўз ихтиёри билан чиқиб кета олмайдиган (ёпиқ) муассасаларда уларнинг ҳуқуқлари таъминланиши даражаси, яшаш, таълим олиш, соғлиғини сақлашга оид шарт-шароитларни мониторинг қилишдир.
Яъни, Болалар омбудсмани томонидан бола ўз ихтиёри билан чиқиб кета олмайдиган таълим, тарбия, тиббиёт муассасалари, қамоқда сақлаш жойлари ва жазони ижро этиш муассасалари, вояга етмаганларга ижтимоий-ҳуқуқий ёрдам кўрсатиш марказлари, ихтисослаштирилган ўқув муассасаларида мунтазам мониторинглар олиб борилади.
Жумладан, 2024 январь-октябрь ойлари давомида Болалар омбудсманининг бундай муассасаларга 50 дан ортиқ мониторинг ташрифлари ўтказилди.
– Болаларнинг одил судловдан фойдаланиш имкониятларини таъминлаш қандай йўлга қўйилмоқда?
– 2016 йилдан бошлаб Ўзбекистонда миллий қонунчилик ва ҳуқуқни қўллаш амалиёти халқаро стандартларга мувофиқлаштирилиб, болаларнинг одил судловга эришиши учун имкониятлари таъминланмоқда.
Шу билан бирга, катталардан фарқли равишда болалар ўз ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва қонуний манфаатларига риоя этилишини талаб қилишда заиф эканини инобатга олиш керак.
Одил судлов жараёнларида боланинг хоҳ жиноят, хоҳ фуқаролик ёки бошқа юритув бўлсин, самарали юридик ёрдам, вакиллик ва қўллаб-қувватлаш хизматларидан фойдаланиш имконияти тўлиқ таъминланиши зарур. Яъни, одил судлов тизими билан ижтимоий ҳимоя, соғлиқни сақлаш ва таълим тизимлари ўртасидаги яқиндан ҳамкорлик болалар билан ишлайдиган ходимлар ва махсус мутахассисларнинг янада ихтисослашувини талаб этади.
Ҳозирда мазкур йўналишда мутахассислар салоҳиятини шакллантириш ва малакасини ошириш бўйича тизимли ишлар олиб бораяпмиз.
– Болалар омбудсмани котибиятига келиб тушаётган мурожаатлар билан қай тарзда ишланади?
– Болалар омбудсмани фаолиятининг асосий йўналиши фуқароларнинг мурожаатларини ўрганишдир. Мурожаатлар фақатгина ота ёки она, боланинг яқин қариндошларидан эмас, балки вояга етмаганларнинг ўзларидан ҳам келиб тушмоқда. Хусусан, вояга етмаган қизлар оилавий зўравонлик қурбони, ота-она ёки умуман, учинчи шахслар томонидан эрта турмуш қуришга мажбурланаётганликлари, вояга етмаган ўғил болалар эса уларга мактабларда бошқа синф ўқувчилари томонидан тазйиқ ўтказиб келинаётганлиги юзасидан мурожаат қилишмоқда.
Жумладан, жорий йилнинг 9 ойида Болалар омбудсмани котибиятига бола ҳуқуқлари ва қонуний манфаатлари бузилиши юзасидан жисмоний ва юридик шахслар, шу жумладан, болалар ҳамда уларнинг қонуний вакилларидан жами 800 дан ортиқ мурожаат келиб тушган. Мурожаатлар билан ишлаш механизмига кўра, мутасаддилар билан ҳар бир кейс юзасидан алоҳида манзилли иш олиб борамиз ва зарурат бўлса, вазиятни жойига бориб ўрганамиз.
Ҳар бир мурожаат билан ишлашда боланинг энг устун манфаатини таъминлаш ёндашувига таянамиз. Зеро, барча саъй-ҳаракатларимизнинг ягона мақсади – юртимизнинг ҳар бир кичик фуқароси, ҳар бир бола Конституция ва қонунларда кафолатланган барча ҳуқуқ ва имкониятларидан тенг, тўла фойдалана олишини таъминлашдир.
Bolalar, ularning qadr-qimmati mavzusi har qanday inson uchun, u siyosatdan yiroq bo‘lgan taqdirda ham, hamma narsadan muhim va e’tiborli bo‘laveradi. Shu sababdan Bolalar ombudsmani vazifasiga kirishayotganimda bu o‘ziga xos, nozik sohada ishlashga tayyormanmi, bu ish qo‘limdan keladimi, deb o‘yga tolganman.
Faoliyatimizning asosiy yo‘nalishlaridan biri bolalarni tarbiyalash uslublaridagi muammolardir. Ko‘p masalalar mamlakatda bolalar qanday tarbiya qilinayotganiga bog‘liq. Eng achinarlisi, tarbiya haqida gap ketarkan, kun tartibiga yana zo‘ravonlik mavzusi chiqadi.
Nega? Chunki jamiyatimiz zehniyatida bolani alohida shaxs deb hisoblamaslik chuqur ildiz otgan. Tarixan, bolaning shaxs sifatida, shaxsiy, ijtimoiy va boshqa huquqlarning egasi sifatidagi qiymati prinsipial jihatdan hisobga olinmagan. Bunday fikrlash natijasida bolaga bo‘lgan munosabatimiz, uni eshitishga harakat qilmasligimiz, unga eng asosiy ehtiyojlari bilan bog‘liq tanlovlardan tortib, uning taqdiri uchun muhim qarorlarni ham mustaqil qabul qilishiga yo‘l bermasligimizda namoyon bo‘ladigan fe’limiz shakllangan.
Afsuski, turli shakllardagi zo‘ravonlik hali ham tarbiyaning muhim elementi bo‘lib, jamiyatda hamon normal qabul qilinmoqda, faoliyatimiz davomida buni tasdiqlovchi dalillarga ko‘p duch kelyapmiz. Bolalar o‘z huquqlaridan o‘ziga eng tanish bo‘lgan ijtimoiy muhitda – uyda, maktabda, yaqinlari orasida mahrum bo‘lib kelmoqda. Albatta, bu global muammo. Shuni ta’kidlash kerakki, nafaqat Osiyoda, balki Yevropadagi ayrim mamlakatlarda ham zo‘ravonlik bolalarni tarbiyalashning samarali vositasi sifatida zarur deb qaraladi.
Biroq bugun O‘zbekistonda bu masala bo‘yicha jiddiy paradigma o‘zgarishlari kuzatilmoqda. Esingizda bo‘lsa, ta’lim va tarbiyada zo‘ravonlik mavzusi tabu bo‘lib, bu haqda gapirish odat bo‘lmagan, oiladagi zo‘ravonlik unsiz bo‘lgan, mentalitet va an’analar bilan yashirilgan. Ammo hozir biz nafaqat bu haqda gapiryapmiz, balki jamiyatga aniq signal beryapmiz: bola huquqlari qonun va davlat himoyasida.
Bizning voqelikdagi yana bir murakkab masala erta turmush qurishdir. Afsuski, mintaqamizning urf-odatlari, tarixiy mentaliteti tufayli jamiyatimizda bu hodisa kam uchrasada, lekin hamon saqlanib qolmoqda.
Bunga sabab nima? Sabablar 100 yil avval qanday bo‘lgan bo‘lsa, shunday. Bu, asosan, ota-onalarning qizini yaxshi joyga turmushga berib, uning farovon va barqaror hayotini ta’minlash instinktidir. Ha, 1 asr avval ijtimoiy va tarixiy jihatdan bunday holat o‘zini oqlagan edi. Qizlarda erta turmush qurishdan boshqa hayot yo‘li bo‘lmagan. Ammo endi zamon butunlay boshqacha: qizlarning ta’lim olishi, kasb-hunar egallashi, o‘zini o‘zi anglashi va ijodkorligi uchun juda keng imkoniyatlar bor. Turli an’ana va motivlar ta’sirida shakllangan qarashlarni o‘zgartirish zarur.
Qiz bola ham xuddi o‘g‘il boladek qadr-qimmatga ega! U o‘qib-o‘rganish va rivojlanishga haqlidir. Shubhasiz, turmush qurish ham uning hayotidagi muhim bosqichdir, lekin u bunga ongli ravishda borishi, bunda unga ota-onasi va jamiyat bosim o‘tkazmasligi lozim. Erta turmush qurish aslida yana zo‘ravonlikka yo‘l ochadi. Faqat va faqat turmushga chiqish va eriga xizmat qilishga tayyorlangan qiz na o‘zining ustida ishlaydi, na shaxs, na professional sifatida rivojlanishga imkon topadi. Natijada ayol bir vaqtning o‘zida zo‘ravonlikning barcha turlariga duchor bo‘ladi.
Lekin shuni aytish kerakki, hammasi iqtisodiy zo‘ravonlikdan, ya’ni tobelikning bu shaklidan boshlanadi. Mustaqil kasb-korini qila oladigan, o‘zini eplay oladigan qizning huquqlarini cheklash qiyin. Shuning uchun ham asosiy e’tibor qizlarning nafaqat an’anaviy kasblar, balki aniq va tabiiy fanlar bo‘yicha ham ta’lim olishiga qaratilishi kerak. Ayni paytda mamlakatda bu borada jiddiy ishlar olib borilmoqda. Masalan, STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) ta’limi tabiiy fanlar va muhandislik fanlarini birlashtirgan modeldir.
Zo‘ravonlik haqida gap ketganda, afsuski, voyaga yetmaganlarga nisbatan bo‘ladigan jinsiy ko‘rinishdagi zo‘ravonlikni ham aytish kerakki, ushbu masalada Bolalar ombudsmani qat’iy pozitsiyaga ega.
Bu borada biz huquq tizimining barcha organlari bilan yaqindan ishlaymiz. Bolalarga nisbatan jinsiy jinoyatga oid har bir keys bo‘yicha bizga yozma ma’lumot beriladi, biz sudlarda ishtirok etamiz va bolalar manfaati uchun sud hukmiga nisbatan protest kiritilishi tashabbusini ilgari surishimiz mumkin.
Xabaringiz bor, O‘zbekistonda voyaga yetmaganlarga nisbatan har qanday seksuallashgan jinoyat shakllariga qo‘llanadigan jazolar kuchaytirilgan. Shunday jinoyat sodir etgan shaxslarning reyestri 2023-yil oktabr oyidan boshlab yuritila boshladi va ular jazoni o‘taganidan keyin ham bolalar ta’lim-tarbiya muassasalariga ishga kirishi taqiqlanadi. Albatta, bu muammoga qarshi kurash keng ko‘lamli chora-tadbirlarni talab qiladi.
Bugun biz Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bolalar fondi (UNICEF), O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi, Bosh prokuratura va boshqa manfaatdor tashkilotlar bilan bolalar va ularning ota-onalarini tahdid va xatarlar, jumladan, jinsiy zo‘ravonlik haqida xabardor qilish maqsadida tizimli ravishda ishlamoqdamiz. Hozirgi kunda maktablarda jinsiy zo‘ravonlik bu nima ekanligini, bunday vaziyatga duch kelganda o‘zini qanday tutish, qayerga murojaat qilish kerakligini tushuntiruvchi ko‘rgazmali o‘quv materiallari tarqatilmoqda.
Jamiyatimizda jinsiy tarbiya borasida ziddiyatli munosabat hukmron. Negadir ko‘plar bu bolaning tarbiyasi buzilishiga olib keladi, deb o‘ylaydi. Fikrimcha, turli alohida jihatlarni e’tiborga olgan holda, bosqichma-bosqich bu darsni maktab dasturiga majburiy emas, fakultativ sifatida kiritish va uni tanlashni ota-onalarga havola qilish zarur.
Surayyo Raxmonova,
Oliy Majlisning Bola huquqlari bo‘yicha vakili (Bolalar ombudsmani)
В пору пандемии, которая стала глобальной угрозой для всего мира в последние годы, глава ООН Антониу Гутерриш обратился «ко всем воюющим сторонам в мире с призывом немедленно сложить оружие и бороться с общим врагом – коронавирусом». Однако, как отметил Генеральный секретарь «насилие не ограничивается только полем боя - многих женщин и девочек опасность подстерегает там, где они должны чувствовать себя в полной безопасности: в собственном доме»[1]. Гутерриш напомнил, что «изоляция на дому и карантин – необходимые меры сдерживания пандемии COVID-19. Но именно в результате этого многие женщины оказались в западне – лицом к лицу с партнерами, склонными к агрессии».
Как отметил Генеральный секретарь: «В последнее время по мере усиления экономической неопределенности и социальных ограничений, роста чувства страха и тревоги мы становимся свидетелями ужасающей вспышки насилия в семье, причем в глобальном масштабе». В некоторых странах число женщин, обращающихся в службы поддержки, удвоилось. «В то же время медицинские учреждения и полицейские службы перегружены и испытывают нехватку персонала. Работа местных групп поддержки парализована или им не хватает средств. Некоторые приюты для жертв домашнего насилия закрыты, другие переполнены», - отметил Антониу Гутерриш. Он настоятельно призвал все правительства включить предотвращение насилия против женщин и возмещение причиненного им ущерба в свои планы борьбы с COVID-19 в качестве одной из основных задач. Это означает, что необходимо увеличить объем финансирования онлайновых служб поддержки и организаций гражданского общества и не отказываться от судебного преследования тех, кто жестоко обращается с женщинами.
Специальный докладчик ООН по вопросу о насилии в отношении женщин в своем докладе также призывала «все заинтересованные стороны гарантировать каждой женщине и девочке жизнь без насилия путем проведения целостной комплексной политики в сфере предупреждения, защиты и судебного преследования в связи с насилием в отношении женщин». Так, Спецдокладчик призвала «к полному принятию, включению в законодательство и осуществлению глобальных и региональных договоров о правах женщин и насилии в отношении женщин»[1].
Следует особо обозначить, что насилие в отношении женщин является одним из наиболее распространенных нарушений прав человека, поскольку оно принимает различные формы (физическое, сексуальное, психологическое, экономическое насилие), совершается в отношении девочек и женщин всех возрастов, не ограничивается какой-либо социально-экономической группой населения или группой населения с определенным уровнем образования и имеет место практически во всех странах.
Несмотря на свою распространенность, проблема насилия в отношении женщин по-прежнему остается в тени, и для более эффективной борьбы с ней по-прежнему необходимы усилия по повышению уровня информированности об этой проблеме. По мере углубления понимания проблемы насилия в отношении женщин растет и понимание того, что эта проблема требует комплексных и целенаправленных ответных мер, выходящих за рамки реагирования на конкретные случаи или на отдельных правонарушителей, жертв и лиц, переживших насилие. То есть, требуется четкий системный подход по предотвращению первопричин этого явления, а не борьба с его последствиями постфактум.
Как правило, под домашним насилием понимается насилие, происходящее между супругами, постоянными или нерегулярными партнерами и сожителями. Как было отмечено, домашнее насилие включает в себя физическое, сексуальное, психологическое и экономическое насилие, а также угрозы применения насилия. Фактически, правонарушитель для осуществления контроля над супругой или партнером может использовать несколько форм насилия одновременно. Как и в случае с насилием в отношении женщин в целом, данные о домашнем насилии зачастую оказываются заниженными, что не позволяет получить полного представления об истинном масштабе проблемы.
По статистике ООН, в мире каждая третья женщина подвергается физическому насилию. Согласно последним оценкам, во всем мире 30% женщин подвергались насилию в течение своей жизни. Так, глобальное исследование, проведенное Всемирной организацией здравоохранения (ВОЗ), показало, что примерно каждая третья женщина в мире в течение своей жизни сталкивалась с той или иной формой насилия со стороны партнера (распространенность насилия над партнером в течение жизни среди женщин, когда-либо состоявших в отношениях, составляет 40%).
В частности, по медико-демографическим данным женщины в странах центрально азиатского региона редко сообщают о насилии. Это обусловлено глубокими историческими патриархальными традициями, восточным менталитетом и особым образом мышления. Зачастую наши женщины боятся, что, если они расскажут о насилии, это плохо скажется на репутации семьи, родные и близкие не одобрят подобного решения, а окружающие будут осуждать в этом самих же женщин. Как правило, лишь 10-20% женщин-жертв насилия обращаются за медицинской и юридической помощью.
Как было отмечено на Генассамблеи ООН[1] в 1993 году, насилие в отношении женщин берет начало в гендерном неравенстве и дискриминации, когда исторически сложившиеся неравноправные отношения мужчин и женщин привели к доминированию над женщинами и их дискриминации со стороны мужчин. Насилие также препятствует полному раскрытию потенциала женщин и используется для поддержания зависимого положения женщин по сравнению с мужчинами.
Также международные исследования показывают, что физическое и половое насилие является глобальной проблемой общественного здоровья, которая влияет на треть женского населения в мире. Воздействие насилия на физическое и психическое здоровье женщин включает переломы, осложнения беременности, проблемы с психическим здоровьем до риска инвалидности и даже смерти. Исследование ВОЗ по оценке распространенности насилия в мире выявило, что 38% всех убийств женщин в мире было совершено их партнерами, а 42% женщин, испытавших насилие от рук партнера, как результат получили травмы (Garcia-Moreno и др., 2013).
Эта глобальная социальная проблема, к сожалению, на сегодняшний день очень актуальна и остра также и в Узбекистане. За последние годы правительство и гражданское общество страны расширили свое понимание проблемы насилия в отношении женщин, и всё в большей степени осознают тот долгосрочный вред, который эти формы насилия наносят женщинам, их детям, другим членам семьи и обществу в целом.
Важным шагом в решении этой острой социальной проблемы стал закон "О защите женщин от притеснения и насилия", принятый в сентябре 2019 года. Этот документ не только укрепил положение женщины в обществе, но и позволил увереннее продвигать вопросы гендерного равенства.
В законе насилие разделяется на четыре вида — половое, физическое, экономическое и психологическое. А притеснение подразумевает домогательство или любое действие (и бездействие), унижающее честь и достоинство женщины, за совершение которого не предусмотрена административная или уголовная ответственность.
Согласно данному закону[1], жертва притеснения и насилия имеет право на:
Охранный ордер выдается органами внутренних дел сроком на 30 дней с момента его оформления. Также важно отметить, что в случае размещения жертвы притеснения и насилия в специальном центре за ней сохраняется рабочее место. Время пребывания жертвы притеснения и насилия в специальном центре не является основанием для отчисления из образовательного учреждения в связи с пропуском занятий.
На сегодняшний день в стране действуют 29 центров реабилитации и адаптации женщин. Они были созданы в целях оказания временного убежища для женщин, пострадавших от домашнего насилия. Там обеспечиваются все необходимые условия и всесторонняя квалифицированная помощь на период выхода из кризисной ситуации. Зачастую, когда женщина с детьми уходит из семьи, муж проявляет агрессию в любых формах, пытаясь ее вернуть. В такие моменты ордер и для сотрудников центра, и для сотрудников внутренних дел является защитным механизмом, с помощью которого можно привлечь к ответственности не за очередное насилие, а предотвратить его.
· Обращение жертвы притеснения и насилия;
· Сообщения физических либо юридических лиц, в том числе и сообщения, распространившиеся в СМИ или в социальных сетях;
· Непосредственное установление фактов совершения притеснения или насилия либо попыток к их совершению представителями уполномоченных органов и организаций;
· Материалы, полученные от государственных и иных органов.
Следует отметить, что одним из ключевых направлений перспективной работы по решению проблемы насилия в отношении женщин и домашнего насилия, в том числе в ситуациях социального неблагополучия, являются усилия неправительственных организаций, в основном по поддержке и защите жертв домашнего насилия. Существуют также положительные примеры сотрудничества между НПО и органами власти, которые отвечают за борьбу с насилием в отношении женщин и домашним насилием, в целях повышения уровня знаний и навыков.
Сегодня существуют два основных источника данных о ситуации с насилием в отношении женщин: официальная статистика (административные данные) и социальные опросы населения. В Узбекистане оценка распространенности насилия в отношении женщин и, в частности, домашнего насилия усложняется тем, что оба источника данных являются весьма ограниченными. Административные данные носят фрагментарный характер, отсутствуют целостно или быстро устаревают.
Социальные опросы используются для сбора информации о восприятии проблемы насилия в отношении женщин и домашнего насилия гражданами и об их личном опыте. В силу различий в методологиях и подходах данные, получаемые в ходе таких исследований, не являются ни непосредственно сопоставимыми, ни отражающими истинные масштабы проблемы. Таким образом, к сожалению, имеющиеся данные позволяют лишь сделать предположение о масштабах проблемы насилия в отношении женщин.
Несмотря на то, что эта тема на сегодняшний день стала предметом острой общественной дискуссии, преобладающее в обществе отношение как к насилию в отношении женщин, так и к домашнему насилию, к сожалению, остается неоднозначным. Хотя большая часть общества признает, что насилие в отношении женщин и домашнее насилие являются серьезными проблемами, консенсус общества и государства в отношении мер, необходимых для их решения, отсутствует. Кроме того, в нашем обществе глубоко укоренены стереотипные ментальные представления о заведомо заниженной роли женщин, а также «терпимость» к насилию в отношении женщин, а точнее, крепка позиция «умалчивать» - закрывать глаза на эту болевую точку.
Общество также разделено на тех, кто считает недопустимым вмешательство государства в то, что воспринимается как личное или семейное дело, и тех, кто считает жизненно важным создание системы государственной защиты для женщин, подвергающихся насилию. Также в нашем обществе нет пока консолидированной четкой позиции относительно того, является ли насилие в отношении женщин проблемой, вызывающей общественную обеспокоенность и требующей систематического реагирования со стороны государства.
Большинство наших сограждан по-прежнему ввиду менталитета, устоявшихся традиционных стереотипов, скептически относятся к роли государства в решении проблемы домашнего насилия. Тогда как, для эффективного предотвращения и ликвидации насилия в отношении женщин необходимы комплексные меры, которые должны учитывать все потребности жертв, применять консолидированный подход, основанный на правах человека, охватывать все уровни государственного управления и институтов гражданского общества, гибко реагируя на имеющиеся в обществе факты.
Так, в частности, для системного и результативного продолжения обозначенного в стране курса по предотвращения гендерного насилия, необходимо провести ряд комплексных мер, направленных на реализацию общей рекомендации № 35 (2017) о гендерном насилии в отношении женщин, а также общей рекомендацией № 19 Комитета ООН по ликвидации дискриминации в отношении женщин:
- введение в действующее законодательство поправок, в том числе в Уголовный кодекс, Кодекс об административных правонарушениях и Закон о защите женщин от притеснения и насилия, для обеспечения того, чтобы насилие в семье было конкретно криминализовано, могло преследоваться в судебном порядке и наказываться соответствующими санкциями, соразмерными тяжести преступления;
- пересмотр Закона о защите женщин от домогательств и насилия и другого соответствующего национального законодательства, чтобы охватить все формы гендерного насилия и учесть особые потребности находящихся в неблагоприятном положении и маргинализированных групп женщин, включая женщин-инвалидов, женщин-мигрантов, женщин, живущих с ВИЧ/СПИДом;
- внесение поправок в национальное законодательство, предусматривающих диспозицию преступления изнасилование на отсутствии согласия, а не на применении угрозы силой;
- обеспечение своевременной и эффективной выдачи, исполнения и мониторинга охранных ордеров, в том числе, в соответствующих случаях, ордеров на выдворение, в случаях бытового насилия и наложение адекватных сдерживающих санкции за несоблюдение таких ордеров;
- поощрение сообщений обо всех формах гендерного насилия в отношении женщин и девочек, включая бытовое и сексуальное насилие, и обеспечение эффективного расследования всех таких случаев и судебного преследования виновных и наказание их соответствующими санкциями, при этом следует отдавать приоритет уголовному преследованию перед примирением и обеспечить привлечение к ответственности сотрудников правоохранительных органов, которые не принимают мер или отговаривают жертв от подачи жалоб;
- обеспечение доступа женщин и девочек к правосудию и поощрение сообщения о гендерном насилии в правоохранительные органы, в том числе посредством доступной и, при необходимости, бесплатной юридической помощи, облегчение бремени доказывания для заявителей и обеспечение доступного доступа к судебно-медицинским доказательствам;
- дальнейшее наращивание потенциала судей, прокуроров и других сотрудников правоохранительных органов в отношении гендерночувствительных методов расследования и допроса;
- укрепление службы поддержки и защиты жертв, включая круглосуточные горячие линии, адекватные приюты, медицинское обслуживание, психосоциальные консультации и экономическую поддержку по всем регионам страны;
- усиление информирования широкой общественности о преступном характере всех форм гендерного насилия, включая бытовое и сексуальное насилие, и о необходимости для женщин иметь возможность сообщать о таких случаях в правоохранительные органы, не опасаясь репрессий, стигматизации и повторной виктимизации.
Как результат исполнения этой рекомендации ООН, хотелось бы особо отметить, действующий законотворческий процесс Узбекистана как важные усилия законодательного решения проблемы гендерного насилия.
Так, в течение 2022 года созданной при Национальной комиссии Сената Олий Мажлиса рабочей группой, куда наряду с госорганами вошли представители гражданского общества, СМИ и блогеры, был разработан законопроект, предполагающий ужесточить наказания за преступления против половой свободы и половой безопасности женщин и детей.
И в результате огромной законодательной работы 6 апреля 2023 года Сенатом Олий Мажлиса был рассмотрен Закон Республики Узбекистан «О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Узбекистан в связи с дальнейшим совершенствованием системы надежной защиты прав, свобод и законных интересов женщин и детей», который был подписан Президентом страны 11 апреля и вступил в законную силу.
Следует отметить, что данный Закон наряду с установлением строгих мер наказания за различного рода насилие, совершаемое сегодня в отношении женщин и несовершеннолетних, служит предупреждению подобных негативных случаев.
Законом устанавливаются соответствующие меры административной и уголовной ответственности за семейное (бытовое) насилие, то есть насилие, совершенное в отношении супруги или супруга, бывшей супруги или бывшего супруга, лица, совместно проживающего на основе единого хозяйства или лица, имеющего общего ребенка.
Таким образом, домашнее насилие, воспрепятствование в осуществлении права на собственность, образование, здравоохранение и (или) труд, умышленное повреждение имущества и личных вещей, а равно, унижение чести и достоинства, запугивание, изоляция от близких родственников, совершенное в отношении супруги (супруга), бывшей супруги (бывшего супруга), совместно проживающего на основе единого хозяйства лица либо лица, имеющего общего ребенка, повлекшее расстройство здоровья, совершенное после применения административного взыскания за такие же действия, а также при отсутствии признаков другого преступления, –
наказывается штрафом от десяти до тридцати базовых расчетных величин или обязательными общественными работами от ста шестидесяти до трехсот часов либо исправительными работами до двух лет.
- Те же деяния, совершённые повторно, группой лиц, повлёкшие причинение тяжкого телесного повреждения, наказываются ограничением свободы от трех до пяти лет или лишением свободы от трех до пяти лет.
- Те же деяния, совершённые в отношении женщины, заведомо для виновного находившейся в состоянии беременности; в отношении несовершеннолетнего; с особой жестокостью; из корыстных побуждений; из религиозных предрассудков; группой лиц; - наказываются лишением свободы от семи до десяти лет.
Те же деяния, повлёкшие смерть потерпевшего, наказываются лишением свободы от десяти до двенадцати лет.
Также ужесточено наказание за все формы сексуализированных преступлений.
- Увеличение сроков поможет не только наказать преступников, но и перевести посягательства на половую свободу в разряд тяжких преступлений. Например, за изнасилование без отягчающих обстоятельств предусмотрено наказание от 5 до 8 лет лишения свободы.
- Вступление в половую связь с лицом, не достигшим 16 лет, сейчас наказывается минимально общественным работами, максимально лишением свободы от 1 до 3 лет. В проекте предлагается лишать свободы на срок от 5 до 8 лет.
- Совершение преступления против половой свободы в отношении родственников и подопечных предлагается рассматривать как отягчающее обстоятельство.
- В предыдущей редакции Уголовного кодекса насилие против родственников и незнакомцев рассматривалось одинаково, что в корне неверно, ведь у близкого человека больше возможностей совершить преступление и повторять его систематически.
- Изнасилование или вступление в половую связь с несовершеннолетним со стороны лиц, осуществляющих воспитание, обучение или уход за несовершеннолетним, тоже может стать отягчающим обстоятельством, поскольку лицо, имеющее влияние на ребёнка и беспрепятственный доступ к нему, будут нести куда большую ответственность.
**Также в Уголовном кодексе предусмотрена новая статья «**1413. Разглашение сведений, ущемляющих честь и достоинство личности и отражающих интимные стороны жизни человека». В соответствии с которой распространение информации, содержащей фото и (или) видеоизображения обнаженного тела и (или) половых органов лица без его согласия, в том числе распространение в средствах массовой информации, сетей телекоммуникаций или всемирной информационной сети Интернет, либо угроза распространения такой информации –
наказываются штрафом от четырехсот до шестисот базовых расчетных величин или обязательными общественными работами до трехсот шестидесяти часов либо исправительными работами до трех лет.
Те же деяния, в отношении лица, заведомо для виновного, не достигшего восемнадцати лет, –
наказываются обязательными общественными работами от трехсот шестидесяти до четырехсот восьмидесяти часов или ограничением свободы от одного года до трех лет либо лишением свободы до трех лет.
Кроме того, устанавливается ответственность за совершение в отношении женщин действий сексуального характера, за преследование. Впредь предусмотрена административная ответственность за сексуальные домогательства. Так, сексуальное домогательство, то есть нежелательное однократное грубое или неоднократные оскорбляющие или унижающие честь и достоинство человека действия сексуального характера, выраженные в форме слов, жестов, звуков, замечаний, прикосновений, преследований, звонков и иных действий, влечёт наложение штрафа от 3 до 5 базовых расчётных величин или административный арест до 10 суток.
Отныне также устанавливается, что к лицам, совершившим сексуальное насилие, в том числе в отношении несовершеннолетних, не могут применяться гуманные акты в виде досрочного условного освобождения от наказания или замены наказания более мягким. Наоборот, наказания за такие преступления ужесточаются.
Еще одно из основных изменений, вносимых в законодательство, заключается в том, что в соответствии с действующим законодательством, знание обвиняемым возраста жертвы было одним из основных критериев при квалификации таких преступлений, как изнасилование и насильственное удовлетворение половой потребности в противоестественной форме. Теперь это правило отменяется, то есть незнание обвиняемым возраста потерпевшего не освобождает его от ответственности, предусмотренной соответствующими частями статей Уголовного кодекса.
Вместе с тем, предусматривается и запрет на занятие лицами, совершившими сексуальное насилие в отношении несовершеннолетних, видами деятельности, предусматривающими воспитание, обучение детей и непосредственную работу с детьми, а также ведение перечня лиц, совершивших указанные виды преступлений. Несомненно, этот прогрессивный закон способен изменить ситуацию в жизни тысячи женщин и детей нашей страны!
И в заключение анализа важно отметить, что законодательство и политика, направленные на борьбу с насилием в отношении женщин и домашним насилием, должны одновременно стать частью более широкого комплекса законодательных и других мер, направленных на достижение фактического равенства между женщинами и мужчинами. Поскольку насилие в отношении женщин не может быть ликвидировано без обеспечения ликвидации дискриминации в отношении женщин в целом!
Ибо как сказала великая женщина - судья Верховного суда США Рут Гинзбург: Women belong in all places, where decisions are being made – Женщинам принадлежат все позиции, все места, где принимаются решения!
Bu yurtimizning har bir kichik fuqarosi, ya’ni bolalar huquqlari himoyasini ta’minlash tizimini kuchaytirdi.
Davlatimiz rahbari tomonidan imzolangan «O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Bola huquqlari bo‘yicha vakili (Bolalar ombudsmani) to‘g‘risida»gi qonun kuni kecha kuchga kirdi. Qonundan ko‘zlangan maqsad nima va shu asosda qanday ishlar amalga oshiriladi?
Bolalar ombudsmani Surayyo Rahmonova bilan shu haqda suhbatlashdik.
– Aytish joizki, yurtimizda bola huquqlarini ishonchli himoya qilishga qaratilgan keng ko‘lamli ishlar amalga oshirildi. Sohada yangi yondashuv va uslublar joriy etildi. Bola huquqlari va qonuniy manfaatlarini ta’minlashga oid maxsus qonunchilik bazasi yaratilib, uni ijro etish yuzasidan samarali huquqiy mexanizm yaratildi.
Davlatimiz rahbarining bola manfaatlarini ta’minlash borasidagi qat’iy siyosiy irodasi va sohaga alohida e’tibori tufayli amalga oshirilgan tizimli choralar natijasida neonatal o‘lim ko‘rsatkichlari sezilarli darajada pasaydi. Maktabgacha ta’lim qamrovi 27 foizdan 76 foizgacha oshdi. Bolalar mehnatiga batamom barham berildi.
Bu natijalar nafaqat milliy darajada, balki jahon miqyosida ham e’tirof etilmoqda. Xususan, Bolalar farovonligi bo‘yicha Global indeksda O‘zbekiston yuqori pog‘onalarga ko‘tarilmoqda. 2017 yilda O‘zbekiston ushbu reytingda 78-o‘rinni egallagan bo‘lsa, 2021 yilda 16 pozisiya yuqoriga ko‘tarildi. Bu ham, albatta, sohada qilinayotgan ishlarning amaliy natijasidir.
Shu bilan birga, bugungi kunda bola huquqlarini himoya qilishga oid davlat siyosati sohada yana ko‘plab muhim va dolzarb masalalarni hal etishni taqozo etmoqda.
2021 yil 9 avgustda Davlatimiz rahbari farmoni bilan Oliy Majlisning Bola huquqlari bo‘yicha vakili (Bolalar ombudsmani) instituti ta’sis etildi va alohida funksiya sub’yekti sifatida mustaqilligi belgilandi.
Kuni kecha esa sohaga oid yangi qonun kuchga kirdi. Albatta bu muhim tarixiy jarayon.
Qonun normalarini qo‘llashda va, umuman olganda, turli ijtimoiy-huquqiy vaziyatlarda bolalarning eng ustun manfaatlariga rioya etish qay holatdaligini o‘rganish Ombudsman funksiyasidan birini tashkil etadi.
Bola manfaatlarini himoya qilish ustuvorligiga bo‘lgan ana shu yondashuv, shubhasiz, yangi qonunning siyosiy-ijtimoiy ahamiyatini belgilaydi. Aynan mazkur qonun Bolalar ombudsmani institutining samarali ishlashi, bolalar huquq va manfaatlari ishonchli himoya qilinishi uchun mustahkam huquqiy zamin bo‘lib xizmat qiladi.
– Qonunga binoan Bolalar ombudsmani faoliyatining asosiy yo‘nalishlari nimalardan iborat?
– Bolalar ombudsmani faoliyatining asosiy yo‘nalishlari uning funksiyasi va tabiatidan kelib chiqadi. Qonun aynan shu jihatlar keng qamrab olingan. Jumladan, tuzilma bola huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlariga oid davlat siyosatini amalga oshirishda ishtirok etadi.
Bola huquqlari kafolatlariga oid qonunchilik normalari va talablarining ijrosini o‘rganish, o‘z vakolati doirasida bola huquqlari sohasidagi xalqaro standartlarni qonunchilikka tatbiq etish masalalarini o‘rganadi. Tashkilotlar va mansabdor shaxslar faoliyatida bola huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini ta’minlanishini hamda himoya qilinishini monitoring qiladi.
Bolaning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari buzilishining oldini olish, buzilgan huquqlari va qonuniy manfaatlari tiklanishiga ko‘maklashadi.
Bolaning eng ustun manfaatlarini ta’minlashga qaratilgan normalarni joriy qilishga oid takliflar ishlab chiqadi. Bola huquqlari buzilishi to‘g‘risidagi murojaatlarni ko‘rib chiqish orqali bolaning huquqlarini himoya qilish kafolatlarini ta’minlaydi. Bolaning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini ta’minlash sohasida xalqaro hamkorlikni rivojlantiradi. Bolaning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlariga rioya etish va ularning himoya qilinish holati to‘g‘risida jamoatchilikni xabardor etib boradi.
– Bola huquqlari bo‘yicha vakil faoliyatining ta’sirchanligini ta’minlaydigan qanday vakolatlar berildi?
– Bundan ayrimlarini alohida ta’kidlab o‘tmoqchiman: parlament majlislarida Bolalar ombudsmani ma’ruzasi har yili eshitiladi. Bu vakolat orqali Bolalar ombudsmani bola huquqlarini himoya qilish sohasida e’tibor qaratilishi zarur bo‘lgan dolzarb muammolarni parlament maydoniga olib chiqadi va ularning yechimi bo‘yicha takliflar beradi.
Bolalar ombudsmaniga mansabdor shaxslarga qonunchilik buzilishiga yo‘l qo‘ymaslik to‘g‘risida ogohlantirish va taqdimnomalar kiritish huquqi berildi. Bunday huquq, shubhasiz, Bolalar ombudsmani faoliyati ta’sirchanligini oshiradi. Xususan, bola manfaatlarini buzilishiga yo‘l qo‘ygan har qanday mansabdor shaxsgamanzilli ravishda tegishli chora ko‘rilishini ta’minlash imkonini yaratadi.
Bolalar ombudsmanining Oliy Majlis, Vazirlar Mahkamasi, Konstitutsiyaviy sud, Oliy sud plenumi majlislarida ishtirok etishi yoki takliflar kiritish huquqi mustahkamlandi. Mazkur huquq orqali Bolalar ombudsmani parlamentda, ijro organlarida va sudlarda bola huquqlarini maxsus himoya qiladi va mazkur organlar e’tiborini aynan bola manfaati ustunligiga qaratadi. Oddiy qilib aytganda, davlat siyosatining bola huquqlarini ta’minlash sohasida bevosita va faol ishtirok etadi.
Shu o‘rinda taqdimnoma va ogohlantiruv kiritish huquqi haqida kengroq to‘xtalsak. Qonunchilikning buzilishiga yo‘l qo‘yilmasligi haqidagi ogohlantirish Bola huquqlari bo‘yicha vakil tomonidan davlat organlari va boshqa tashkilotlarning mansabdor shaxslariga yozma shaklda kiritiladi.
Bola huquqlari bo‘yicha vakil mansabdor shaxsga ogohlantirish kiritilganligi to‘g‘risida uning yuqori turuvchi organi (mansabdor shaxsi)ga xabar qilishga haqli.
Bola huquqlari to‘g‘risidagi qonunchilik buzilishi, ularga imkon beruvchi sabab va shart-sharoitlarni bartaraf etish haqidagi taqdimnoma Vakil tomonidan davlat organlarining va boshqa tashkilotlarning qonunchilik buzilishlarini bartaraf etish yuzasidan vakolat berilgan rahbarlariga kiritiladi. Taqdimnoma kechiktirmay ko‘rib chiqilishi va ko‘rilgan choralar to‘g‘risida Bolalar ombudsmaniga 15 kundan kechiktirmay yozma shaklda xabar qilinishi lozim.
Mazkur ikkala hujjat kiritilishidan asosiy maqsad – mansabdor shaxslar, tashkilot va muassasalar tomonidan bolalar manfaatlariga zid harakatlarga yo‘l qo‘ymaslikni ta’minlashdir.
– Tergov va sud organlari bilan hamkorlik qanday amalga oshiriladi?
– Qonun bilan surishtiruv, tergov organlari va sud voyaga yetmaganlarning hayoti, sog‘lig‘i yoki jinsiy erkinligiga qarshi jinoyatlarga oid qabul qilgan qaror, hukm (ajrim) to‘g‘risida Bolalar ombudsmanini yozma ravishda xabardor qilishi shart, deb belgilandi.
Bu ham nihoyatda muhim preventiv mexanizm bo‘lib, bunday xabardorlik natijasida bolalarga qarshi jinoyat faktlari yashirilishi, bunday ishlarning qonunga zid ravishda tugatilishi, tergov qilinmasligi yoki sudda ko‘rilmasligining oldi olinadi.
Shu bilan birga, qonun bilan Bolalar ombudsmaniga qator prosessual vakolatlar ham berildi. Jumladan, voyaga yetmagan shaxs ishtirok etgan jinoyat ishi hujjatlari bilan tanishish va ulardan ko‘chirma nusxalar olish, bolaning buzilgan huquqlari, erkinliklari va manfaatlarini himoya qilish hamda tiklash maqsadida sud jarayonlarida ishtirok etish, hukm bilan tanishib, bola manfaatidan kelib chiqib, prokuraturaga hukm ustidan protest bildirish haqida murojaat qilish kabi huquqlar berildi.
Afsuski, faoliyatimizda shunday og‘ir vaziyatlarga duch kelayapmizki, bolalar nafaqat begonalar, balki o‘z yaqinlari tomonidan turli shakldagi zo‘ravonlik qurboniga aylanmoqda. Aynan shunday latent qolish ehtimoli katta bo‘lgan holatlarda Bolalar ombudsmani mazkur yangi vakolatlarni ishni qonuniy hal etilishi va aybdorlarga adolatli jazo belgilanishiga yo‘naltirish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
– Bolalar ombudsmani tomonidan bola o‘z ixtiyori bilan chiqib keta olmaydigan muassasalar faoliyatini o‘rganish, u yerdagi bolalar huquqlari ta’minlanishi darajasi monitoringi qanday amalga oshiriladi?
– Bola huquqlari bo‘yicha vakil bola o‘z ixtiyori bilan chiqib keta olmaydigan ta’lim, tarbiya, tibbiyot muassasalariga, voyaga yetmaganlarga ijtimoiy-huquqiy yordam ko‘rsatish markazlariga, ixtisoslashtirilgan o‘quv-tarbiya muassasalariga, tergov hibsxonalariga va tarbiya koloniyalariga muntazam kirib turish orqali bolaga nisbatan qiynoqqa solish va boshqa shafqatsiz yoki qadr-qimmatni kamsituvchi muomala hamda jazo turlarini qo‘llashning oldini olish bo‘yicha choralar ko‘radi.
Vakil bola o‘z ixtiyori bilan chiqib keta olmaydigan joylarga kirganida bolalarning soni haqida axborot oladi. Bolalarni saqlash va ular bilan muomalada bo‘lish shart-sharoitlarini o‘rganadi. Bolalar bilan, shuningdek, bola o‘z ixtiyori bilan chiqib keta olmaydigan joylar ma’muriyatining xodimlari bilan uchrashuvlar va suhbatlar, shu jumladan, xoli uchrashuvlar va suhbatlar o‘tkazadi.
Mazkur joylarda bolaning turishi qonuniy ekanligini tasdiqlovchi hujjatlar bilan tanishadi va ularning ko‘chirma nusxalarini oladi. Ushbu joylarning ma’muriyatidan bola zarur bo‘lgan hollarda tibbiy tekshiruvdan o‘tkazilishini, unga tibbiy, psixologik va boshqa yordam ko‘rsatilishini talab qiladi.
Mazkur tadbirlar o‘tkazilayotganda bolaning roziligi bilan hozir bo‘ladi. Mazkur muassasalar ma’muriyatidan bolalarning huquqlarini ta’minlash masalalari yuzasidan tushuntirishlar oladi. Ularning qonunga xilof harakatlari (harakatsizligi)ga chek qo‘yish uchun zudlik bilan choralar ko‘radi. Ularning qonunga xilof harakatlari to‘g‘risida huquqni muhoaza qiluvchi organlarni xabardor etadi va bu holatlar yuzasidan ko‘rilgan aniq choralar haqida bir oydan kechiktirmay o‘ziga axborot berilishini talab qiladi. Bolalarni saqlash shart-sharoitlari to‘g‘risida xulosa tuzadi va uni tegishli tashkilotlarga yoki mansabdor shaxslarga yuboradi.
– Bolalar ombudsmani bola huquqlari buzilishi to‘g‘risidagi murojaatlarni qanday ko‘rib chiqadi?
– Qonun bilan murojaat va shikoyatlarni ko‘rib chiqish tartib-taomili, shartlari, shikoyatlarga qo‘yiladigan talablar belgilandi. Bolalar ombudsmanining shikoyatlarni ko‘rib chiqishdagi huquqlari va majburiyatlari, qamoqda saqlanayotgan voyaga yetmagan shaxslarning Bolalar ombudsmaniga murojaat etish tartibi, murojaatlarni ko‘rib chiqish natijasida tavsiyalarni o‘z ichiga olgan xulosani tayyorlash tartibi ham hujjatda qamrab olingan.
Bola huquqlari bo‘yicha vakil arizalar, takliflar va shikoyatlar tarzida kelib tushgan murojaatlarni ko‘rib chiqadi. Vakil fuqarolarining, O‘zbekiston Respublikasi hududida turgan chet el fuqarolarining va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarning, yuridik shaxslarning bola huquqlarini buzayotgan tashkilotlarning yoki mansabdor shaxslarning harakatlari yoki harakatsizligi ustidan bergan shikoyatlarini ko‘rib chiqadi hamda o‘z tekshiruvini o‘tkazish huquqiga ega.
Shikoyatlar og‘zaki, yozma yoki elektron shaklda berilishi mumkin. Bola huquqlari bo‘yicha vakil sudning vakolatlari jumlasiga kiradigan masalalarni hamda anonim murojaatlarni ko‘rib chiqmaydi.
Bolalar o‘zi huquqlari va qonuniy manfaatlariga rioya etilishi masalalarida shikoyat berishi mumkin. Vakil bolalarning shikoyatlarini ko‘rib chiqishi shart. Bunday shikoyatni ko‘rib chiqmasdan qoldirishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Bola huquqlari bo‘yicha vakil bolaning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari buzilganligi to‘g‘risida axborot mavjud bo‘lganda yoxud himoyaning huquqiy vositalaridan mustaqil ravishda foydalanishga layoqatsiz shaxslarni himoya qilish uchun o‘z tashabbusi bilan faktlar tekshiruvinio‘tkazishga haqlidir.
O‘z ixtiyori bilan chiqib keta olmaydigan joylardagi bolalar yozma shakldagi murojaatlari (xatlar va telegrammalar)ni ularning soni cheklanmagan holda Vakilning nomiga yuborish huquqiga ega. Ular syenzura qilinmaydi.
– Bolalar ombudsmani qonundan kelib chiqib o‘z oldiga qanday rejalar qo‘ymoqda?
– Kun tartibidagi asosiy masala - bolalarga nisbatan har qanday shakldagi zo‘ravonlikka barham berishdir. Ya’ni, bunda bolaga nisbatan bo‘layotgan nafaqat jismoniy, ruhiy, jinsiy zo‘ravonlik, balki g‘amxo‘rlik ko‘rsatmaslik (ya’ni, bolaning jismoniy, moddiy, psixologik, ijtimoiy va boshqa ehtiyojlarini qondirmaslik) kabi zo‘ravonlik shakllaridan ham bolalarni himoya qilamiz.
Bunda, nafaqat bolaning yaqinlari tomonidan, balki ta’lim va tarbiya muassasalari mas’ullari tomonidan bolaga nisbatan turli shakldagi tazyiq va zo‘ravonlik holatlariga barham berishga oid faoliyat kuchaytiriladi.
Shuningdek, yetim va ota-ona qaramog‘idan mahrum bo‘lgan bolalarga vasiylik tizimi yanada takomillashtiriladi. Yana bir muhim yo‘nalish – bu bola o‘z ixtiyori bilan chiqib keta olmaydigan (yopiq) muassasalarda bola huquqlari ta’minlanishi darajasi, ularning shart-sharoitini monitoring qilish izchil yo‘lga qo‘yiladi.
Bolalarning odil sudlovda himoya imkoniyatlarini ta’minlash, ya’ni bola odil sudlovga kim sifatida jalb qilinganidan qat’iy nazar, qanday prosessual maqomda bo‘lishiga qaramay, unga malakali huquqiy ko‘mak ko‘rsatish barobarida odil sudlov sohasidagi mas’ullarning institusional salohiyatni oshirish (tergovchi, prokuror, sudya, pedagog, psixolog, ijtimoiy xodimlar)ga, eng muhimi esa, bunda bolaning eng ustun manfaatlarini ta’minlash yondashuvini shakllantirishga e’tibor kuchaytiriladi.
Xulosa qilib aytganda, Bolalar ombudsmani faoliyatini qonuniy tartibga solishdan, uning siyosiy maqomini kuchaytirishdan va vakolatlari ta’sirchanligini oshirishdan yagona maqsad – yurtimizning har bir kichik fuqarosi, ya’ni har bir bolaning Konstitutsiya va qonunlarda kafolatlangan huquq va manfaatlari himoyasini kuchaytirishdir.
Bolalarga g‘amxo‘rlik ko‘rsatish, ularning huquq va erkinliklarini muhofaza qilish barcha rivojlangan mamlakatlarda davlat siyosatining birlamchi vazifalaridan sanaladi. Yurtimizda ham ertamiz egalari — farzandlarimizning jismonan va ma’nan yetuk insonlar bo‘lib kamol topishi uchun barcha imkoniyat va salohiyat ishga solinmoqda.
Binobarin, “Inson qadri uchun” g‘oyasi hamda “hech kimni orqada qoldirmaslik” tamoyiliga tayanib olib borilgan konstitutsiyaviy islohotlar doirasida yangi tahrirdagi Konstitutsiyamizga bolaning huquq va manfaatlarini ta’minlash kafolatlarini kuchaytirishga qaratilgan yangi ilg‘or normalar kiritildi. Xususan, Asosiy qonunimizda bolaning jismoniy, aqliy va ma’naviy jihatdan to‘laqonli rivojlanishi uchun eng yaxshi shart-sharoitlarni yaratish bo‘yicha kafolatlar kuchaytirildi, bu borada davlatning ijtimoiy majburiyatlari kengaytirildi. Shuningdek, ota-onalarning farzandlari oldidagi majburiyati alohida ko‘rsatildi. Davlat va jamiyat ota-ona vasiyligidan mahrum bo‘lgan va yetim bolalarga g‘amxo‘rlikni o‘z zimmasiga olishi qayd etildi. Onalik va bolalik davlat muhofazasida ekani qat’iy mustahkamlandi.
Darhaqiqat, so‘nggi yillarda yurtimizda bola huquqlarini ishonchli himoya qilishga qaratilgan keng ko‘lamli ishlar amalga oshirildi. Sohada yangi yondashuv va uslublar joriy etildi. Bola huquqlari va qonuniy manfaatlarini ta’minlashga oid maxsus qonunchilik bazasi yaratilib, uni ijro etish yuzasidan samarali huquqiy mexanizm yo‘lga qo‘yildi.
Davlatimiz rahbarining bola manfaatlarini ta’minlash borasidagi qat’iy siyosiy irodasi tufayli amalga oshirilgan tizimli choralar natijasida bugun, jumladan, neonatal o‘lim ko‘rsatkichlarining sezilarli pasayib borayotgani, maktabgacha ta’lim qamrovining 76 foizgacha keskin oshgani va albatta, bolalar mehnatiga respublikamizda batamom barham berilgani e’tiborga molik. Bu natijalar nafaqat milliy darajada, balki jahon miqyosida ham e’tirof etilmoqda.
Shu o‘rinda qayd etish joiz, milliy qonunchiligimizda bola huquqlari bilan bog‘liq qonun hujjatlari soni 40 dan, qonunosti hujjatlari soni 500 dan ortiqni tashkil etadi. Bu esa o‘z navbatida, bola huquqlari sohasidagi qonunchilik bilan ixtisoslashgan holda ish olib borish hamda uning ijrosi bo‘yicha ta’sirchan mexanizmlarni yaratish zaruratini yuzaga keltirdi.
Shu bilan birga, bugungi kunda bola huquqlarini himoya qilishga oid davlat siyosati sohada yana ko‘plab muhim va dolzarb masalalarni hal etishni taqozo etmoqda. Jumladan, aynan ana shu vazifalarni samarali amalga oshirish yo‘lida yangi ixtisoslashtirilgan, inson huquqlarini himoya qilish milliy instituti — Oliy Majlisning Bola huquqlari bo‘yicha vakili (Bolalar ombudsmani) ta’sis etildi. Bu institut Prezidentimizning 2021-yil 9-avgustdagi “Bola huquqlarining kafolatlarini ta’minlash tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni bilan joriy etildi.
Bolalar ombudsmanining instutsional isloh etilishi, parlamentning mustaqil siyosiy instituti sifatida uning maqomi mustahkamlanishi prinsipial ahamiyatga ega. Qolaversa, uning parlament vakili sifatida birlamchi vazifasi bola manfaatlariga oid qonunchilik ijrosi ustidan samarali monitoring — parlament nazoratini olib borishdir. Bu jarayonda esa bir qator savollar yuzaga keladi.
Xo‘sh, bugungi kunda yangi tahrirdagi Konstitutsiya va qonunlarda mustahkamlangan bola huquqlari qay darajada ta’minlanmoqda? Qonun normalarini qo‘llashda va umuman olganda, turli ijtimoiy-huquqiy vaziyatlarda bolalarning eng ustun manfaatlariga rioya etish qay holatda?
Shak-shubhasiz, ana shu masalalar Bolalar ombudsmani faoliyatining asosiy funksional yo‘nalishini belgilaydi. Mazkur institut bola manfaatlarini ilgari surish, ularni himoya qilish mandatiga ega bo‘lgan, ayni vaqtda o‘z faoliyatini faqat va faqat bolalar huquqlarini himoya qilishga yo‘naltiradigan mustaqil organdir.
Shu nuqtai nazardan aytganda, Prezidentimiz tomonidan shu yil 29-fevralda imzolangan va kuchga kirgan “O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Bola huquqlari bo‘yicha vakili (Bolalar ombudsmani) to‘g‘risida”gi Qonun ushbu institutning samarali ishlashi, bolalar huquq va manfaatlari ishonchli himoya qilinishi uchun mustahkam huquqiy asos bo‘ldi, desak aslo yanglishmaymiz.
Qonunda Bolalar ombudsmanining asosiy vazifalari belgilandi. Bola huquqlariga oid davlat siyosatini amalga oshirish hamda BMT Bola huquqlari to‘g‘risidagi konvensiyasini bajarishda ishtirok etish, bola huquqlari buzilishi to‘g‘risidagi murojaatlarni ko‘rib chiqish orqali bolaning huquqlarini himoya qilish kafolatlarini ta’minlash, bola huquqlariga oid qonunchilik talablarining ijrosini o‘rganish, bola huquqlari ta’minlashini monitoring qilish kabilar shular jumlasidandir. Shuningdek, Bolalar ombudsmani imkoniyati cheklangan, yetim va ota-ona qaramog‘idan mahrum bo‘lgan bolalarning ijtimoiy moslashuviga ko‘maklashadi, bolaning huquqlariga rioya qilish hamda ularni himoya qilish holatidan jamoatchilikni xabardor qiladi.
Qonun bilan Bolalar ombudsmani faoliyati doirasidagi asosiy vakolatlari ham o‘rnatildi. Xususan, mansabdor shaxslarga qonunchilik buzilishiga yo‘l qo‘ymaslik to‘g‘risida ogohlantirish yuborish va taqdimnomalar kiritish, qonun hujjatlari loyihalari bo‘yicha takliflar kiritish, ekspertizadan o‘tkazish va palatalar majlislarida ishtirok etish, ma’rifiy va ta’lim dasturlarini, ilmiy-amaliy seminarlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etish, bolaga nisbatan qiynoqqa solish va boshqa shafqatsiz, g‘ayriinsoniy yoki qadr-qimmatni kamsituvchi muomala hamda jazo turlarini qo‘llashning oldini olish bo‘yicha choralar nazarda tutildi.
Shu o‘rinda Bolalar ombudsmani faoliyatini samarali va ta’sirchan tashkil etilishiga xizmat qiladigan ayrim muhim normalarga alohida to‘xtalish joiz. Jumladan, parlament majlislarida Bolalar ombudsmani ma’ruzasi har yili eshitilishi ko‘zda tutildi. Bu vakolat orqali Bolalar ombudsmani bola huquqlarini himoya qilish sohasida e’tibor qaratilishi zarur bo‘lgan dolzarb muammolarni parlament maydoniga olib chiqadi va ularning yechimi bo‘yicha takliflar beradi.
Bolalar ombudsmaniga mansabdor shaxslarga qonunchilik buzilishiga yo‘l qo‘ymaslik to‘g‘risida ogohlantirish va taqdimnomalar kiritish huquqi berildi. Bunday huquq, shubhasiz, Bolalar ombudsmani faoliyati ta’sirchanligini oshiradi. Xususan, bola manfaatlarini buzilishiga yo‘l qo‘ygan har qanday mansabdor shaxsga manzilli ravishda tegishli chora ko‘rilishini ta’minlash imkonini yaratadi.
Shuningdek, Bolalar ombudsmani Oliy Majlis, Vazirlar Mahkamasi, Konstitutsiyaviy sud, Oliy sud Plenumi majlislarida ishtirok etishi yoki takliflar kiritish huquqi mustahkamlandi. Mazkur huquq orqali Bolalar ombudsmani parlamentda, ijro organlarida va sudlarda bola huquqlarini maxsus himoya qiladi va mazkur organlar e’tiborini aynan bola manfaati ustunligiga qaratadi. Oddiy qilib aytganda, davlat siyosatining bola huquqlarini ta’minlash sohasida bevosita va faol ishtirok etadi.
Bundan tashqari, Qonun bilan surishtiruv, tergov organlari va sud voyaga yetmaganlarning hayoti, sog‘lig‘i yoki jinsiy erkinligiga qarshi jinoyatlarga oid qabul qilgan qaror, hukm (ajrim)lari to‘g‘risida Bolalar ombudsmanini yozma ravishda xabardor qilishi shart, deb belgilandi. Bu ham nihoyatda muhim preventiv mexanizm bo‘lib, bunday xabardorlik natijasida bolalarga qarshi jinoyat faktlari yashirilishi, bunday ishlarning qonunga zid ravishda tugatilishi, tergov qilinmasligi yoki sudda ko‘rilmasligi oldi olinadi.
Qonun bilan Bolalar ombudsmaniga qator prosessual vakolatlar, jumladan, voyaga yetmagan shaxs ishtirok etgan jinoyat ishi hujjatlari bilan tanishish va ulardan ko‘chirma nusxalar olish, bolaning buzilgan huquqlari, erkinliklari va manfaatlarini himoya qilish hamda tiklash maqsadida sud jarayonlarida ishtirok etish, hukm bilan tanishib, bola manfaatidan kelib chiqib, prokuraturaga hukm ustidan protest bildirish haqida murojaat qilish kabi huquqlar berilmoqda. Bolaning manfaatlari buzilayotgan holatlarda Bolalar ombudsmani mazkur yangi vakolatlarini ishni qonuniy hal etilishi va aybdorlarga adolatli jazo belgilanishiga yo‘naltirish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Umuman aytganda, Bolalar ombudsmani faoliyatini qonuniy tartibga solish, uning siyosiy maqomini kuchaytirish va vakolatlari ta’sirchanligini oshirishdan maqsad — yurtimizning har bir kichik fuqarosi, har bir bolaning yangi tahrirdagi Konstitutsiya va qonunlarda kafolatlangan barcha huquq-imkoniyatlarini ta’minlashdir. Bu esa Bolalar ombudsmani zimmasiga katta mas’uliyat yuklaydi.
Surayyo RAXMONOVA,
Oliy Majlisning Bola huquqlari bo‘yicha vakili
(Bolalar ombudsmani).